Nu har en av våra användare, andyham, bidragit med ett inlägg om hur man kan bygga en smart musfälla! Håll tillgodo! 🙂
Efter ett ständigt problem med möss i stall / vind / krypgrund så tänkte jag det var dags att lösa problemet en gång för alla.
Så här gjorde jag mina musfällor smartare
Inköpslista:
- Fibaro dörrsensor (https://www.m.nu/dorrfonstersensor-fibaro-p-795.html)
- Musfälla från Finska Giljotti tex(http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar … 000021263/)
Det finns klart andra musfällor med, men jag föredrar denna då man slipper hantera eller riskera att ta på musen - Vanlig bläckpenna att offra (behöver fjädern)
- Lim, typ epoxy eller limpistol
- Lödkolv
- Buntband
- Kabel med 2 eller 4 ledare bereoende på om du vill ha en fälla per sensor eller flera seriekopplade till samma sensor.
Jag har seriekopplade fällor på en sensor sedan resten av sensorerna bara en fälla ansluten.
Problemet med att seriekoppla är att kretsen blir bruten vid första smällen, så oavsett om du får en mus i nästa fälla så får du ingen signal om det.
- Börja med att inkludera dörrsensorn till ditt system. Håll inne TMP knappen på baksidan medans du trycker 3 ggr snabbt på den interna tmp knappen (ta bort kåpan).
- Ta ca 1,5 – 2m kabel (så långt avstånd du önskar ha mellan fällan och sensorn) och dra den enligt bilden.
- Offra nu din bläckpenna och ta ut fjädern.
– dela fjädern på mitten med en avbitare
– Limma fast fjädern enligt bild. Jag använde 2-komp epoxy som stelnade på ett par sekunder.
Se till så fjädern hamnar under smällfjädern och att den har kontakt när fällan är laddad.
Låt torka
- Dra ena ledaren fäst den i fjädern du limmade, så långt ner som möjligt så vi bibehåller fjädereffekten.
- Ta bort den stora smällfjädern
- För i den andra ledaren i hålet där smällfjädern satt och för sedan tillbaka smällfjädern och fäst den i giljotinen.
- Montera nu de 2 ledarna i dörrsensorn på den binära ingången enligt bilden.
- Du har nu skapat dig en “Smart fälla” i jakten på gnagarna.
Skapa scen i din gateway/controller för att hantera när fällan blivit aktiverad
I Fibaro / HC2 som jag använder gjorde jag enligt följande:
1. Se till så den nyss tillagda dörrsensor enheten ligger placerad i rätt rum / sektion. Vi vill ha ett snyggt och enkelt gränssnitt.
2. Ge dörrsensorn ett bra namn typ: Musfälla vind
3. Gå till Panels / Message panel. Skapa nytt meddelande typ: Subject: Musfälla vind, meddelande: Musfälla vind aktiverad.
SPARA
4. Gå till Scenes och skapa en ny sen enligt följande
– Om enheten “musfälla vind” == överträdd
– – Därefter
– – – Skicka meddelande / Push note “Musfälla vind”
SPARA
Klart!
Nu får du ett meddelande när det sitter en gnagare i din fälla och du glömmer aldrig kontrollera / tömma fällorna. För vad gör den för nytta om där sitter en gnagare och du inte rensar den på ett tag?.
TIPS! Ladda musfällan med Mars / Twixx eller liknande så slipper du byta betet så ofta.
Jag valde att nörda till det lite mer genom att skapa en realtidsbaserad graf som uppdateras direkt när fällorna aktiverats!
Kan ju användas till andra saker, tex: Lägg ut din el-förbrukning publikt så alla kan sen den, eller dina temperaturer :).
Så här ser det ut live
https://thingspeak.com/channels/71001
Gör så här:
Skapa ett konto hos Thingspeak och lägg upp en “channel”.
Skapa en virtuell enhet med nedanstående funktioner.
Sedan har jag lagt på scenen när resp fälla blir aktiverad, efter meddelandet skickats iväg så anropar jag även resp knapp på den virtuella enheten samt “ThingSpeak” Knappen så den uppdaterar statistiken.
Ex: Om det är scenen för musfällan på vinden, så väljer jag att anropa knappen “Button32” som avser just funktionen för att öka antalet i variabeln för vinden.
För att vara säker att statistiken inte blir missvisande av misstag när du laddar fällan med bete så har jag skapat två knappar. Stoppa statistik, starta statistik.
Jag stoppar statistiken innan jag laddar om fällan sedan när den är aktiverad och klar, då startar jag statistiken igen.
1. Stoppa statistik uppdatering
LUA: fibaro:setGlobal(‘rattrap’,0) — Glöm inte skapa en global variabel under variabel panels: rattrap
2. Starta statistik uppdatering
fibaro:setGlobal(‘rattrap’,1)
3. 3st Knappar (en för varje område där fällan sitter)
Glöm inte skapa en globala variabeler under variabel panels: mus_stall, mus_vind, mus_kryp
Sätt värdet till noll (0).
– Stall:
local update = fibaro:getGlobalValue(‘rattrap’)
— Only if update is possible
if (update == ‘1’) then
— Update the mouse stall variable
fibaro:setGlobal(‘mus_stall’, fibaro:getGlobalValue(‘mus_stall’) + 1)
end
-Vind:
local update = fibaro:getGlobalValue(‘rattrap’)
— Only if update is possible
if (update == ‘1’) then
— Update the mouse stall variable
fibaro:setGlobal(‘mus_vind’, fibaro:getGlobalValue(‘mus_vind’) + 1)
end
– Krypgrund:
local update = fibaro:getGlobalValue(‘rattrap’)
— Only if update is possible
if (update == ‘1’) then
— Update the mouse stall variable
fibaro:setGlobal(‘mus_kryp’, fibaro:getGlobalValue(‘mus_kryp’) + 1)
end
Dessa knappar uppdaterar en globalvariabel med +1 för varje gång den aktiveras (1 variabel per område)
4. Uppdatera thingspeak via LUA script.
local update = fibaro:getGlobalValue(‘rattrap’);
local thingspeak = Net.FHttp(‘api.thingspeak.com’);
local payload = “key=ANGE DIN API NYCKEL HÄR FRÅN THINGSPEAK”
if (update == ‘1’) then
payload = payload .. “&field1=”..fibaro:getGlobalValue(‘mus_stall’)
payload = payload .. “&field2=”..fibaro:getGlobalValue(‘mus_vind’)
payload = payload .. “&field3=”..fibaro:getGlobalValue(‘mus_kryp’)
— Vid debug körning visa innehållet av det som skickas.
fibaro:debug(payload)
thingspeak:POST(‘/update’, payload);
end
Så nördigt men så himla bra. Ska göra samma sak på landet 🙂