Gästblogg: Vardagen med Zipato Zipabox Duo – Del 2

logo_hc_zipato

Zipato Zipabox Duo är en Z-wave controller som försöker göra allt och lyckas rätt bra. Lösningen är inte felfri men potentialen finns där.

Detta inlägg är del 2 av 2, del 1 hittar ni här

 

Vardagen med Zipaboxen :: Nya Gränssnittet

Strax innan jul släppte Zipato det ”nya gränssnittet”. Zipato trycker på att det inte är bara ett nytt skin som tidigare utan att det är en från grunden omskriven applikation som kommer utgöra en god grund och möjliggöra många nya funktioner. Gränssnittet är snyggt och funktionellt men återigen återfinns känslan att det kanske inte är helt klart. En del funktioner finns inte där, bitvis ologisk struktur och tämligen obefintlig dokumentation. Jag skall dock tillägga att under tiden denna artikel skrivits så har mycket förändrats till det bättre, Zipato är onekligen aktiva.

New UI is currently just a platform for options which will come, and some of design elements will become more clear after we add more options to this UI.

– Sebastian Popovic

newdash

Bilden ovan är från nya gränssnittet. Både höger och vänstersidan är minimerad efter kanterna till dess att man väljer något menyobjekt på vänster del eller gör mouse-over på höger del. Vänster sida hanterar boxen och enheterna som är anslutna, höger sida fokuserar kring regler och regelkonstruktion, och mitten är arbetsytan där man pusslar ihop reglerna med klassisk drag-and-drop.

newdash-meters

Bilden ovan visar olika mätpunkter i gränssnittet samt en popup av temperaturen från floodsensorn jag har vid diskmaskinen. Grafer, hantering av mätare och liknande är ett riktigt lyft mot tidigare versioner av gränssnittet. Högersidan är även minimerad (jämför första bilden på nya gränssnittet).

Oavsett, jag gillar det nya gränssnittet och tror Zipato är på rätt väg samt att mycket av den kritik jag har kring gränssnittet idag kommer vara hanterat inom kort. Trådar på Zipatos hemsida styrker även detta.

 

Vardagen med Zipaboxen :: Flexibilitet
När man väl har anslutit ett antal enheter vill man ofta tillföra mervärde till lösningen genom att skapa olika händelseförlopp, i Zipatos värld kallas detta ”Regler”.

Exempel på sådana regler kan vara: OM ytterdörren (sensor) öppnas DÅ tänds (givare) lampan i hallen
eller: OM brandvarnare ELLER vattensensor ELLER panic button larmar DÅ aktiveras siren OCH all belysning tänds OCH all övrig elektronik stängs av OCH SMS/Mail/Push skickas till samtliga kontakter i familjen

Många noterade nog att exemplen ovan är konditionsbaserade villkor som ofta används i program eller script. Sådant ställer ofta en del krav på slutanvändaren samt kan upplevas onödigt komplext för många. För att råda bot på detta har Zipato tagit fram en Rule Creator för att på ett enkelt och intuitivt vis låter användaren, med hjälp av ett grafiskt lättanvänt drag-and-drop gränssnitt, själv skapa sina komplexa regler på samma konditionsbaserade vis som jag skrev exemplen ovan.

Låter fortfarande avancerat?

Nedan exempel är en regel som jag byggt. Historien bakom regeln är att minsta sonen emellanåt vaknar före oss andra och kryper då ofta upp i tv-soffan för att se på lite tecknat. Då tiden på året (när regeln skapades) gör att det ofta då är kolsvart ute och att fönsterbelysningen ännu inte är tänd (annan regel) valde jag att skapa denna regel åt honom.

rules

Kommit på vad regeln gör än?

Svaret är att NÄR (when) rörelsesensorn i vardagsrummet identifierar rörelse och OM (if, andra delen i puzzlet) klockan vid tillfället (now) är mellan 06 och 10:00 då (orange pusseldel) får enheten (blå, vardagsrum – fönster) en signal om att aktiveras (Action ON).

Och nackdelen?

Rule Creator är kraftfull och kan vara komplex om man vill göra något lite mer avancerat och framför allt, riktigt dåligt dokumenterad! Min bakgrund bidrar nog till att jag kan skapa regler någorlunda bra men ha i åtanke att Zipato använder denna enkla rule creator som ett säljargument om hur enkelt det är att skapa regler. För den som är grön inom området väntar mycket frustration då man inte lyckas skapa regler som beter sig som man vill och i synnerhet när man försöker hitta dokumentation i applikationen och på Zipatos hemsida/wiki.

Rule Creatorn är alltså: Kraftfull men odokumenterad och inte så trivial som det ges sken av.

 

Företaget och support

Zipato har fått utstå både ris och ros. Framåtanda, högt tempo och en bra och genomtänkt produkt är det som oftast kommer på ros-sidan. När man börjar granska ris-sidan hörs ofta röster kring att det är ett företag som inte kommunicerar med sina användare, att dom inte fixar buggar och att supporten är tämligen bristfällig. Så, min upplevelse?

När jag köpte min box hade jag problem vid registreringen av serienumret till mitt konto hos Zipato. Jag mailade supporten under kvällstid och var riktigt imponerad då jag fick svar att dom registrerat serienummret åt mig och att det nu skulle fungera (vilket det också gjorde). Lucky shot och enkelt ärende? Förvisso fullt möjligt men det var fortfarande under kvällstid, någon läste mitt mail utanför arbetstid och hanterade det direkt.

Några veckor senare fick jag problem då jag tappade kontakten med samtliga 443MHz-enheter (ja, jag tror jag fick ett måndagsexemplar). Jag tog kontakt med supporten och under några dagar testade vi olika saker för att säkerställa att det inte var något logiskt eller mjukvarumässigt fel. Vi konstaterade att 443MHz-delen i zipaboxen måste vara felande och att boxen behövde bytas. Då jag redan hunnit migrera bort från min gamla Tellstick var jag orolig att jag skulle behöva vara utan automationslösning hemma medan zipaboxen skickades in och sedan felsöktes och retunerades i fungerande skick. Zipato underströk att så ej var fallet, i och med att dom konstaterat att det var fel på enheten och jag hade ett RMA-nummer (som jag fått av dem) var det bara att åka till återförsäljaren med boxen och hämta en ny, vilket jag gjorde. Den nya boxen fungerar klockrent och eftersom konfigurationen synkas från cloud-lösningen behöver man inte tänka nämnvärt på att behöva börja om från ruta ett.

Utöver detta har jag även haft viss kontakt med supporten med frågor kring funktion, roadmap och liknande. Jag har alltid fått svar (kanske inte alltid samma dag) och svaren har varit tydliga och generösa. Jag kan definitivt inte klaga på den support jag fått, snarare tvärt om, den har varit riktigt bra.

Vill man ändå vara på den säkra sidan kan man köpa Premium support och få tillgång till one-to-one stöd och svar inom fyra timmar. 

 

Företaget vill som sagt lösa allt samtidigt och det är lite av deras akilleshäl. Det skiner igenom att det är ett mindre företag som drivs av tekniska entusiaster. Personligen tror jag att dom har mycket att tjäna på tydlig release hantering, förändringshantering, quality assurance osv. Dom visar dock tecken på bättring hela tiden.

Deras community-sida är under all kritik, ur ett community-hänseende. I min värld är det mer av ett öppet support/förslagssystem som rubricerats som community och utifrån support/förslagssystem är det ändock helt ok. Trådarna får olika status som ”Need answer”, ”answered” och liknande samt att dom anställda är (nu*) klart aktiva i trådarna, från VD till utvecklare. Vill man ha mer forumtrådar/tips/tricks rekommenderas google/youtube framför ”communityt”.

Approachen dom har till problem och förslag är tämligen god. Tekniska redogörelser till tekniska problem, pragmatiskt ställningstagande till nya funktioner och en vilja att tillsammans med användaren försöka skapa support för ännu icke supporterade/fungerande enheter.

Nya funktioner införs ständigt i applikationslagret. Vad jag kunnat utläsa finns här en något brokig bakgrund och otydlig framtid. Vissa ”mervärdesfunktioner” som är på väg planeras få en one-time-fee för att aktivera. Personligen gillar inte jag den approachen. Betalar jag dom pengarna jag betalar för en box som zipaboxen anser jag att jag skall få tillgång till all funktionalitet därtill. Ny funktion (sådan som inte kostar Zipato att tillhandahålla) anser jag skall läggas till för att Zipato skall hävda sig i konkurrensen, inte för att dom vill tjäna mer pengar. Fler än jag har reagerat på detta och i många fall lyssnar Zipato på sina användare, vi får se om det är så även denna gång.

Avsnittet kring företaget och dess support vill jag avsluta med att citera Zipatos grundare och VD Sebastian Popovic. Följande skrevs för några veckor sedan i en forumtråd i communityt. Tråden* i sin helhet hittar ni länkad nedan.

*Inefficient communication with customers is hurting us the most. There are plenty features and options in Zipato system which are being used by very few customers, as we don’t communicate them very well. However, we will work a lot on documentation and communication in 2015, so I hope we will have some positive results soon

– Sebastian Popovic

* https://community.zipato.com/responses/new-web-interface-can-you-explain-the-new-device-manager-hierarchy-and-categogries-

 

Säkerhet

securityZipato fokuserar mycket kring hemlarm. En av dom första sakerna man stöter på menyerna i webbapplikationen så väl som appen på telefon och padda är just Security. Denna sektion bör inte betraktas som absolut sanning då jag inte själv har kommit igång med hemlarmsdelen än, det står dock högt på listan och jag har plöjt ner mig rätt bra i det teoretiska kring funktionen.

Sektionen security  bygger utifrån partitioner, dvs grupperingar ur larmhänseende. Varje partition kan vara ett rum eller huset i helhet. Partitionerna kan separat sättas som ”disarmed”, ”armed home” och ”armed away” beroende på om det skall vara avlarmat eller delvis larmat (armed home) eller fullt ut (armed away). Larmhanteringen skyddas med pinkod så man kan på säkert vis ha en padda innanför ytterdörren för larmhanteringen.

Larmfunktionen täcker de flesta funktioner som vanliga hemlarm gör, så som hantering av siren, tyst larm, health care larm osv.

Det jag verkligen tycker om rörande larmfunktionen är hur dom tänkt till och tagit tekniken till hjälp. Många hemlarm har en entry delay för att säkra upp så man hinner komma in och larma av innan larmet går vidare och behandlas som skarpt. Detta skulle innebära en säkerhetsrisk då någon potentiellt skulle kunna springa in och slå en yxa i larmet för att hindra larmsignalen att lämna huset. Zipato har löst detta genom att direkt låta larmet nå deras cloudlösning och hålla larmet där en stund innan det går vidare. Larmar du av inom tid går signal till cloudlösningen och stoppar larmet. Utöver detta kan man även ansluta på moduler för batteribackup, modul för anslutning mot befintligt hemlarmsysetm, 3g-modul samt möjlighet att skapa ett kluster med ytterligare en zipabox. Väljer du att gå hela vägen har du ett helarm som få specialiserade hemlarm matchar.

Larmen (eller rapporterna som dom kallas) går till utvalda kontakter. Det går att välja om det skall skickas ett SMS, mail eller ett röstmeddelande till den konfigurerade kontakten. Osäkert om man kan koppla upp denna funktion mot vaktbolag men tror tyvärr att vaktbolagen är tämligen restriktiva och håller den möjligheten enbart till partners.

 

Summering och egna tankar

Zipato är ett tämligen ungt teknikdrivet företag som försöker lösa många problem samtidigt med sin Zipabox. Dom lyckas förvånansvärt väl och får dom bara ihop release-tänket, kommunikationen och dokumentationen så har dom nog en väldigt ljus framtid framför sig. Personligen skulle jag inte bli förvånad om dom blev uppköpta av ett större företag som vill slå sig in på marknaden, och jag tror inte heller det vore helt fel.

Zipaboxen är en av dom mest flexibla boxarna med sin moduläritet, kompatibel med i princip allt som går på z-wave (sannolikt mycket pga den pragmatiska hanteringen av nya enheter) och kan ta tillvara på äldre hemautomationslösningar så som nexa mfl vilket möjliggör mjuk övergång. Regelskaparen ger extrem kraft att via drag-and-drop skapa regler för hur saker och ting skall fungera tillsammans, den är dock inte så trivial som dom ger sken av.

Skulle jag rekommendera produkten?

Ja, med visst förbehåll.
Det är inte en produkt man sätter i knä hos en äldre och förväntar sig att dom skall hantera den lika enkelt som en kobratelefon, för gemene-man kan den mycket väl fungera om dom har någon teknikkunnig i periferin och för den teknikintresserade är det en lysande produkt med inslag av frustration.

Företagets hemsida: www.zipato.com

 

 

Ett svar till Gästblogg: Vardagen med Zipato Zipabox Duo – Del 2

  • Mycket bra skrivet. Kul att både Ni och M väljer att sprida sådan här information.
    Är själv zipato användare. Jag håller med om det mesta Ni skriver i dagsläget.
    Har tyvärr upplevt mycket sämre hantering tidigare av både via support och forum.
    Men hatten av för zipato att de tagit kritiken på allvar och rykt upp sig.
    Man skall inte gräva i det gamla och en del bitterhet sitter fortfarande kvar som:
    Bortplockade forum trådar där användare varit kritiska
    Två månader tid att ens får något tecken på liv i support ticket
    men framförallt alla löften som rättningar och utveckling som lovats med ”in a few days” vilket aldrig kommer, när användare på pekar detta så är det locket på.
    Själv är jag mycket mer nöjd idag än tidigare. Gräset behöver nödvändigt vis inte vara bättre någon annan stans vid tanke på hur exempel vis vera hanterar UI7.

    Fixar Zipato lite mer öppenhet (exemple pluggins, tasker mm) och sköter sin kommunikation med användare bättre skulle produkten kunna bli hur bra som helst.
    Personligen tycker jag de fokuserar lite väl mycket det senaste på att saker skall se snygga ut istället för att jobba på funktionerna. (nya zipato Android appen är gjord som snyggt gränssnitt men skall man väl använda den är det mer klick och rörigare att hitta)
    De är helt klara på rätt spår och konkurrensen som finns har också stora problem.

  • Kommentera