Allt oftare får vi frågor rörande Z-Waveprodukter till vår support såsom:
-“Allt som oftast kan jag inte styra min lampa/gardin – är den trasig”
-“Jag har flyttat en brytare till ett annat rum, och nu fungerar den inte längre – är den trasig”
-“När jag laddar min telefon kan jag inte längre styra min fönsterbelysning”

Fel som inte finns där hela tiden är ofta mycket svåra att felsöka.
Intermittenta fel på de produkter vi säljer är ovanliga och i de allra flesta fallen kan vi inte återskapa problemen när vi testar produkterna i vår testmiljö.

En möjlig orsak till intermittenta problem är att det finns annan elektronik i närheten som inte följer gällande CE-standarder som sänder ut störningar – både via luften och via ledningarna.
Vanligast är att det är billig privatimporterad elektronik från Asien som till exempel USB-laddare, batterieliminatorer, LED-lampor eller batteriladdare som har prispressats så hårt vid tillverkningen att filter för att ta bort störningar helt eller delvis har tagits bort. Produkten i sig fungerar, men den kan störa ut annan elektronik.

Men min Z-Wavebrytare/lampa är ju CE-godkänd, ska den inte tåla störningar?
Jo! upp till en viss nivå ska de tåla störningar. Men om störningarna är för stora eller ligger i fel frekvensband kommer saker att sluta att fungera. Om störningarna tex ligger på 868MHz som Z-Wave kommunicerar över kan signalerna helt enkelt blockeras och det går inte att kommunicera trådlöst längre.

Om du har intermittenta problem med din hemautomation
Fundera över om du har någon elektronik i hemmet som eventuellt skulle kunna störa. Vanligast är att det är elektronik köpt på tex Wish eller Ebay som är boven, men det förekommer även att produkter som är sålda av företag i Sverige ställer till problem. Koppla ur USB-laddare, och annan elektronik och testa dig fram. Det går inte utan dyr utrustning att mäta sig fram till produkter som stör.

Läsvärda länkar