Programmera ett eget gosedjur

Är gosedjuren i din närhet onödigt tysta? Operera in ett kit och programmera dem enligt nedan!

 

Programmeringen består i det här fallet av att gosedjuret spelar upp ett förvalt ljud när en tilt-switch byter läge. I praktiken innebär det att djuret låter när det till exempel hoppar eller vänds upp och ned.

Använd det här kittet och operera in i valfritt gosedjur. Observera att det finns en on/off-switch på Gemman som kan vara trevlig att ha lättåtkomlig och att även batteriet behöver kunna plockas ur för att laddas. Av den anledningen sydde jag en enkel liten ficka med dragkedja för elektroniken att bo i.

Tydliga instruktioner för hur kretsen löds ihop finns här.

Tips vid lödning av högtalaranslutningen är att vända kablarna inåt, över högtalaren, och gärna fixa lite dragavlastning med exempelvis smältlim eftersom den här anslutningen annars lossnar väldigt lätt. Ja, jag talar av egen erfarenhet tyvärr och lyckades dessutom slita bort en av paddarna så jag blev tvungen att köpa en ny högtalare. (Inga stora problem, det fungerar utmärkt att byta till en sån här.) De medföljande kablarna är onödigt stela och om jag skulle göra om projektet idag skulle jag hellre använda sån här kabel.

Programmera Gemman enligt instruktionerna här.

I filmen används den här koden och ugglan säger för tillfället ”arf”:

Kommentera